Voordelen en Verplichtingen van winterbanden

Een band is een zeer belangrijk onderdeel van de auto, ook verzekeraars en overheden denken er zo over waardoor de eisen en verplichtingen van winterbanden veranderen. Gaat u op wintersport naar een van de Alpenlanden of blijft u in Nederland maar wilt u goed voorbereid zijn op de winterse omstandigheden dan zijn winterbanden ook voor u een goede oplossing.

Winterbanden

De voordelen
Winterbanden bieden door hun andere rubbersamenstelling op een koude, natte of gladde weg meer grip dan zomerbanden. Bij een asfalttemperatuur van minder dan 7 graden kan de remweg bijvoorbeeld tot wel 40 % korter uitpakken dan de remweg met een gewone band. En je hebt minder last van aquaplaning dankzij het speciale profiel met lamellenstructuur. Door die techniek heb je ook aanzienlijk meer grip bij natte en droge sneeuw op de weg. Hoe komt dat toch?


Wat kosten winterbanden?
Benieuwd naar de prijzen van een winterbandenset op stalen of op lichtmetalen velg voor uw Citroën of DS? Bekijk de Winterbanden prijslijst 2018

6 winterbandenfeitjes

  • De andere rubbersamenstelling van winterbanden zorgt voor behoud van grip bij asfalttemperaturen onder de 7 graden Celsius.
  • Het profiel is voorzien van lamellen, die als ‘grijpers’ in de sneeuw happen.
  • De remweg met winterbanden op koud en/of glad asfalt is tot wel 40 % korter dan met zomerbanden.
  • De groeven van winterbanden kunnen meer water afvoeren dan die van zomerbanden. Dus ook bij plensbuien en veel water op de weg is de kans op aquaplaning veel geringer.
  • In de landen waar winterbanden in de winter verplicht zijn, moet de profieldiepte minimaal 4 mm zijn. Is dat minder, dan worden ze gezien als zomerbanden.
  • In de zomer zijn winterbanden wel te gebruiken, maar bij hoge asfalttemperaturen en bij hoge snelheden kan het zachtere rubber zo zacht worden dat de grip sterk vermindert. Zomerbanden zijn door hun hardere rubbersamenstelling beter bestand tegen deze extremen.

Gaat u naar de Alpenlanden?
In de alpenlanden is er een periode dat je verplicht winterbanden moet hebben, in Duitsland daarin tegen moet je dit hebben bij winterse omstandigheden. Maar er zijn strengere eisen opkomst voor winterbanden in Duitsland . Alleen banden waarop aan de zijkant het sneeuwvlok symbool vermeld staat geldt vanaf 1 januari 2018 als winterbanden.

Wat heeft dit tot gevolg?
Vanaf dit jaar (ingang 1 januari 2018) voldoe je niet meer met banden waar alleen de aanduiding M+S (modder en sneeuw) op staat. De reden is dat een M+S band niet volgens een vastgelegde richtlijn is. De term M+S  stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en was een aanduiding voor terreineigenschappen van een band. Een sneeuwvlok symbool geeft wel aan dat het aan richtlijnen voor winterse eigenschappen voldoet. Een band met een sneeuwvlok heeft een remtest ondergaan op sneeuw en voldoet onder de meest strenge winterse omstandigheden.

Overgang
Nu betekent dat niet dat je per 1 januari 2018 nieuwe winterbanden moet kopen, mocht je een M+S band hebben. Er geldt gelukkig een overgangsregeling. Heb je aantoonbaar een band met een M+S symbool en die heb je gekocht voor 1 januari 2018, dan hoef je deze niet meteen te vervangen. Dit valt te controleren door middel van een DOT code op de band.

Een DOT code staat voor Department Of Transportation, deze code is verplicht in de VS en biedt verschillende informatie. Zoals het jaar van productie, alle banden na 2000 hebben een 4 cijferige code waarin je het jaar kan terug vinden. De eerste twee is de week van productie en de laatste twee het jaar van productie.

Alle winterbanden die gekocht worden na 1 januari 2018 moeten een sneeuwvlok symbool hebben.

Naast deze aanpassing is nu ook de eigenaar van het voertuig strafbaar als je met de verkeerde banden rijdt, de boete zal € 75,- zijn mits je als eigenaar toestemming heb gegeven voor het gebruiken van de auto. De boete voor de bestuurder ligt op € 60,- maar kan oplopen, dit zal aan de situatie liggen.

Winterbanden verplichting per land
De Bovag heeft een mooie tool waarmee eenvoudig per land te bekijken is aan welke eisen uw auto moet voldoen voor zowel Winterbanden als Sneeuwkettingen.
Bekijk deze tool via deze link

 

Mag ik met een vierseizoenenband naar de wintersport?
Een vierseizoenenband is geen optie als je met de auto op wintersportvakantie gaat. De band moet echt geschikt zijn voor winterse omstandigheden. Fabrikanten geven dat aan met een afbeelding van een sneeuwvlok op de wang van de band. Zit die er niet op, dan ben je strafbaar als je met deze banden in dergelijke omstandigheden in wintersportlanden rijdt. En krijg je een aanrijding, dan loop je het risico dat je sowieso aansprakelijk wordt gesteld voor alle schade, ook al was het niet je schuld

Extra grip
Een vierseizoenenband is wel een optie voor de winter in Nederland. Extra groeven in het loopvlak zorgen voor goede afvoer van water en natte sneeuw. Dus je hebt meer grip op natte en gladde wegen. Ook is het rubber wat zachter van samenstelling, zodat dit type band op koud asfalt meer houvast biedt dan een zomerband. Kortom: een prima compromis, dat ook voordeliger is dan aparte sets zomer- en winterbanden.

Interesse?
Heeft u interesse in winterbanden of vier seizoenenbanden en wilt u graag een prijsopgave ontvangen? Vul dan onderstaand formulier in en ontvang een prijsopgave.

Na het invullen van onderstaand contactformulier wordt er op werkdagen binnen 24 uur contact met u opgenomen