NIEUWE CITROËN Ë-C4 X: DE ELEGANTIE VAN EEN FASTBA

- Alternatief voor conventionele hatchback- en SUV-modellen combineert het elegante silhouet van een fastback met de moderne uitstraling van een SUV en de tijdloze finesse van een ruime vierdeurs. - Vult in het Citroën-aanbod het gat tussen de C4 en C5 X en draagt daarmee bij aan de groei van het merk. - Optimale connectiviteit met nieuwe generatie MyCitroën Drive Plus-infotainment en superieur comfort dankzij exclusieve Citroën Advanced Comfort Seats en Progressive Hydraulic Cushions® onderstel. - Exclusief als ë-C4 X met volledig elektrische aandrijving met actieradius tot 360 km.

De nieuwe ë-C4 X, volledig elektrisch

De nieuwe ë-C4 X behoort duidelijk tot de nieuwste generatie Citroën-familie, maar biedt ook iets nieuws. Hij is fris en uniek voor wie zoekt naar een stijlvol alternatief voor de vele hatchbacks en SUV’s die nu al op de markt zijn.

“De ë C4 X onderscheidt zich van de massa. Met zijn ronde vormtaal ziet hij er onmiskenbaar uit als een Citroën, maar het silhouet is geheel anders – dynamisch en spannend”, zegt Pierre Leclerq, Design Director bij Citroën. “We wilden lengte toevoegen zodat de passagiers achterin extra comfortabel zitten. Ook wilden we een grote bagageruimte voor de praktisch ingestelde klanten, maar zonder dat de auto daar vierkant of lomp van wordt. We hebben de auto zo langgerekt mogelijk gemaakt, zodat de fastback-daklijn naadloos kan overgaan in de bagageklep en zich visueel uitstrekt tot aan de achterbumper. Door de grotere rijhoogte en de robuuste panelen rondom de auto wordt de lengte verborgen en lijkt hij ook bij stilstand op een sportieve manier vooruit te bewegen”.

C4 X aanpassing t.o.v. C4

Van opzij bekeken vormt de dynamische daklijn een naadloze lijn van bovenaan de voorruit tot aan de bagageklep. Het is een fastback-silhouet dat visueel stevig in zijn schoenen staat, in plaats van plomp zoals bij veel andere crossover-modellen. De korte overhang achter verbergt op een slimme manier de lengte, die bijdraagt aan de ruime 510 liter aan bagageruimte.

De bagegeklep heeft een ongecompliceerde vormgeving, met subtiele vouwen, een vloeiend geïntegreerde spoiler bovenaan en een centraal geplaatst Citroën-opschrift. Het oppervlak van de klep leunt iets naar de voorzijde van de auto en versterkt daarmee de prestigieuze uitstraling van de achterzijde en het visuele momentum van de auto.

De onderscheidende nieuwe led-achterlichten passen perfect bij de net zo opvallende koplampen en sluiten aan op de vloeiende lijnen van zowel de bagageklep als de flanken. Het lijnenspel over de flank komt in een pijlvorm samen bij het achterportier, wat het dynamische silhouet versterkt.

Centraal in de achterbumper bevindt zich de kentekenplaat en het onderste deel is ter bescherming uitgevoerd in matzwart. Hoogglans zwarte elementen zorgen voor wat extra elegantie en luchtuitstroomopeningen op de hoeken zorgen voor een robuuste uitstraling.

Grote wielen, met een diameter van 690 mm, zorgen samen met een korte overhang voor een zelfverzekerde uitstraling. De grotere rijhoogte zorgt ook voor een hogere zitpositie, die de bestuurder een zeker gevoel geeft. Matzwarte beschermdelen op de wielkastranden en dorpelbeschermers met Airbump®-panelen met gekleurde inleg versterken de robuuste uistraling en zorgen voor een gevoel van bescherming.

De voorzijde doet met zijn ronde vormen vertrouwd aan, met chromen chevrons die zich over de breedte uitstrekkenen zo de koplampen met elkaar verbinden. Op hun beurt zijn de koplampen in twee lagen opgedeeld en voorzien van Citroën LED Vision-lichttechnologie. Dat geeft de auto niet alleen een hightech uitstraling, maar zorgt ook voor maximaal zicht in het donker. De hoge, horizontale motorkap valt op door oppervlakken met subtiele holle welvingen.

Een nieuwe generatie connectiviteit: My Citroën Drive Plus
De nieuwe Citroën ë-C4 X is dankzij het volledig nieuwe My Citroën Drive Plus-infotainment, zoals recent geïntroduceerd met de Citroën C5 X, voorzien van de nieuwste generatie connectiviteit. De zeer intuïtieve nieuwe interface wordt weergegeven op een 10-inch HD-scherm en is volledig naar wens aan te passen door middel van ‘widgets’. Net als bij smartphones en tablets zijn widgets een manier om op het touchscreen de inhoud van apps te bekijken zonder ze te hoeven openen.

De nieuwe interface is ook te bedienen met spraak, een digitale assistent die met het commando “Hallo Citroën” opgeroepen kan worden. Het systeem begrijpt wat je zegt, beantwoordt vragen en geeft zelf ook gesproken aanwijzingen. De spraakherkenning werkt in twintig talen, geeft visuele feedback en is ook te gebruiken voor het bedienen van systemen als klimaatcontrole, audio, media en een verbonden telefoon of andere via spraak te bedienen apparaten.

Advanced Profile Management zorgt ervoor dat het systeem tot acht profielen kan opslaan. Aan ieder profiel zijn maximaal twee smartphones te koppelen en het systeem herkent deze smartphones draadloos bij het instappen. Er is ook een Over-The-Air Map Update-dienst via TomTom, waarmee navigatiekaarten automatisch maandelijks worden geüpdatet. De dienst is de eerste drie jaar gratis.

Standaard is de ë-C4 X voorzien van vier USB-poorten voor het opladen van smartphones of tablets. Er zitten twee aansluitingen onderin de middenconsole en twee in de middenconsole achterin. In beide gevallen is zowel een USB-A- als USB-C-aansluiting aanwezig.

Afmetingen
Met een lengte van 4.600 mm past de nieuwe ë C4 X precies tussen de C4 (4.360 mm lang) en de C5 X (4.800 mm lang) in het Citroën-aanbod. De wielbasis van 2.670 mm is gelijk aan de reguliere C4, aangezien beide modellen worden gebouwd op het CMP-platform.

De luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,29 Cw is te danken aan de geoptimaliseerde daklijn en komt ook direct de actieradius ten goede. De volledig elektrische ë-C4 X haalt dan ook een WLTP-actieradius tot aan 360 km.

Rust, comfort en ruimte
In de nieuwe Citroën ë-C4 X genieten de inzittenden van een ongeëvenaard gevoel van rust, comfort en ruimte. Dat is te danken aan de veelgeprezen Citroën Advanced Comfort-uitrustingen. Vooral achterin is dat goed te merken. Er is liefst 198 mm ruimte voor de knieën, terwijl de rugleuning van de achterbank een comfortabele 27 graden achterover staat. Bovendien is de bank breed genoeg voor drie personen om comfortabel naast elkaar te zitten. In cijfers: de schouderbreedte bedraagt 1.366 mm en ter hoogte van de ellebogen is dat zelfs 1.440 mm.

“Het comfort van de passagiers achterin en het volume van de bagegeruimte zijn cruciaal voor een auto die iets unieks moet bieden. De ë-C4 X voldoet zeker aan alle verwachtingen en we zijn ervan overtuigd dat de klant het model interessant zal vinden. De auto is elegant, onderscheidend en heeft Citroëns robuuste SUV-DNA. Dan nog weet hij je te verrassen met zijn comfort achterin, dankzij de uitzonderlijke hoeveelheid ruimte en het zicht naar voren en naar buiten. Al deze punten dragen ook sterk bij aan ons veelgeprezen Advanced Comfort-programma”, zegt Laurence Hansen, Product and Strategy Director bij Citroën.

Grote bagageruimte
Met dit unieke design van de nieuwe Citroën ë-C4 X is het designteam erin geslaagd om een indrukwekkend grote bagageruimte te creëren, met een inhoud van 510 liter daadwerkelijk te benutten ruimte. Niet alleen de particulier, maar ook de zakelijke gebruiker profiteert hiervan. Denk aan taxichauffeurs of andere chauffeursdiensten. Het feit dat alle bagage is geïsoleerd van het interieur draagt dan verder bij aan de ‘limousinebeleving’ van de passagiers achterin.

De bagageruimte is toegankelijk via een brede en hoge opening. De vlakke laadvloer heeft een maximale breedte van 1.010 mm tussen de wielkasten en is maximaal 1.079 mm lang. Het in en uit de bagageruimte tillen van grote of zware bagage is gemakkelijk dankzij de tildrempel van 745 mm boven de grond en 164 mm boven de bodem van de bagageruimte. De afstand tussen onder- en bovenkant van de laadopening is 445 mm en onder de hoedenplank past bagage van 565 mm hoog. De laadopening is liefst 875 mm breed en tussen de zwanenhalsscharnieren van de bagageklep neemt dat nog eens toe tot 885 mm.

Onder de vloer van de bagageruimte is nog extra opbergruimte, bijvoorbeeld voor de laadkabels. Dankzij naar voren te klappen hoofdsteunen van de achterbank en een ‘skiluik’ in het midden ervan kunnen lange objecten gemakkelijk het interieur in worden geschoven.

Citroën Advanced Comfort
De Citroën Advanced Comfort-uitrusting zorgt ervoor dat zowel bestuurder als passagiers in de nieuwe Citroën ë-C4 X genieten van een comfortabele, stressvrije en kalmerende omgeving. Alles is gericht op maximaal welzijn voor alle inzittenden.

Het omvat ieder aspect van de beleving van een auto. Van het ‘rijcomfort’ achter het stuur tot het ‘reiscomfort’ op de andere zitplaatsen. Van ‘gebruikscomfort’ zoals bedieningsgemak van functies en het goed kunnen bereiken en gebruiken van de bagageruimte en opbergvakken tot ‘comfort voor de geest’ dankzij een kalme en ontspannen sfeer voor alle inzittenden.

Dan zijn er ook nog de exclusieve Advanced Comfort Seats in de nieuwe ë-C4 X. Ze zijn breed en uitnodigend en voorzien van een speciaal schuim dat 15 mm dikker is dan gebruikelijk. Ook bieden de stoelen een unieke mate van ondersteuning. Het voelt als zitten in een fijne fauteuil, geïsoleerd van de geluiden en bewegingen van het oneffen wegdek eronder. In de kern van de stoelen zorgt schuim met een hoge dichtheid voor optimaal comfort op lange ritten, zonder dat de stoelen in de loop der jaren inzakken.

Zeker op lange reizen is goede ondersteuning van het lichaam belangrijk. Daarom hebben de brede rugleuningen van de voorstoelen verstevigde ondersteuning, lendensteunen, hoogteverstelling en voor de bestuurder desgewenst ook elektrische verstelling.

De ruime achterbank is naar wens verwarmbaar, net als de voorstoelen die optioneel beschikken over een massagefunctie. De nieuwe ë-C4 X is leverbaar met luxueuze, zacht aanvoelende grijze Alcantara-bekleding die het gevoel van warmte, comfort en kwaliteit in het interieur versterkt.

Progressive Hydraulic Cushions®
Onzichtbaar voor de inzittenden, maar onmisbaar voor het rijcomfort is het onderstel met innovatieve en exclusieve Progressive Hydraulic Cushions®. In plaats van één mechanisch aanslagpunt werken bij dit systeem  per wiel twee progressieve hydraulische aanslagpunten samen met de schokdemper en vering. Er is een aanslagpunt voor de compressie en een voor de decompressie (terugslag).

Afhankelijk van de belasting werkt het onderstel in twee fasen. Bij lichte veerbewegingen houden de veer en schokdemper samen de verticale bewegingen in bedwang, zonder hulp van de aanslagpunten. Wel zorgen de hydraulische aanslagpunten ervoor dat de ingenieurs van Citroën meer vrijheid hebben bij het afstellen van het onderstel. Zo ontstond het ‘magische vliegendetapijteffect’ waar het merk om geroemd wordt. Zelfs op ongelijke ondergrond lijkt de auto voort te glijden.

Bij zware belasting werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische aanslagpunten om de bewegingen geleidelijk te verminderen en zo schokken aan het eind van de veerweg te voorkomen. Waar een mechanisch aanslagpunt de energie opvangt en dan als een schok teruggeeft, vangt de hydraulische stop de energie op en leidt die weg.

 

Subsidie elektrische Citroën ë-C4 X
De nieuwe, elektrische Citroën ë-C4 X komt tevens in aanmerking voor € 2.950,- overheidssubsidie** voor parcticulieren bij koop of private lease. De subsidie dient te worden aangevraagd via rvo.nl.

  

Bestelling en levering
De nieuwe Citroën C4 X is binnenkort te bestellen. De levering start in mei 2023.

 

 

* Genoemde vanafprijzen van personenauto’s, zijn consumentenadviesprijzen en zijn inclusief BTW, BPM, recyclingsbijdrage, leges en de onvermijdbare kosten rijklaarmaken. Citroën Nederland B.V. behoudt zich het recht voor zonder nadere kennisgeving wijzigingen in uitvoeringen en/of prijzen aan te brengen.

** Meer informatie over de subsidie regeling is te vinden op: www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp/veelgestelde-vragen.