Logo
Logo

DE NIEUWE CITROËN C5 AIRCROSS
 


Hybrid, Plug-in Hybrid en Elektrisch met een actieradius tot 680km

Gloednieuwe Citroën C5 Aircross

Een woonkamer op wielen, verbonden met de buitenwereld

De nieuwe C5 Aircross wordt geleverd met de nieuwste generatie infotainmentsystemen van Citroën, met onder andere connected 3D-navigatie en een compleet audiosysteem. Tot acht bestuurders kunnen een persoonlijk profiel aanmaken, waarin onder meer favoriete radiostations, vaste bestemmingen en de gewenste indeling van het centrale touchscreen worden opgeslagen.

Smartphone-integratie verloopt volledig draadloos en is compatibel met Apple CarPlay® en Android AutoTM. Er kunnen twee smartphones tegelijk worden verbonden via Bluetooth. 

Met het spraakgestuurde systeem “Hello Citroën” kun je met natuurlijke commando’s functies bedienen, zoals het instellen van de temperatuur, de navigatie naar een opgeslagen bestemming starten, een favoriete zender selecteren of een telefoontje plegen.

Daarnaast biedt de nieuwe C5 Aircross nu ook ChatGPT van OpenAI, rechtstreeks geïntegreerd in het infotainmentsysteem. Met deze generatieve kunstmatige intelligentie tilt Citroën de spraakbediening naar een hoger niveau. Het systeem maakt gesprekken vloeiender en natuurlijker en zorgt voor nog meer comfort aan boord, dankzij een slimme digitale assistent die het dagelijkse leven onderweg makkelijker maakt.


Beter zicht voor meer veiligheid

Alle versies van de nieuwe C5 Aircross zijn standaard uitgerust met een 10-inch digitaal instrumentenpaneel, dat ideaal gepositioneerd is en volledig naar wens ingesteld kan worden. Afhankelijk van het uitrustingsniveau wordt dit aangevuld met een uitgebreide Head-Up Display: een groot kleurendisplay dat via de voorruit wordt geprojecteerd. Deze meeslepende technologie zorgt voor rust en overzicht tijdens het rijden, omdat de bestuurder zijn of haar blik op de weg kan houden terwijl alle relevante informatie in beeld is. Het grote Head-Up Display – 30% groter dan die van de C5 X – is in hoogte verstelbaar en kan naar eigen voorkeur worden ingesteld.

Goed zicht in het donker is cruciaal voor comfort én veiligheid. De nieuwe C5 Aircross is daarom leverbaar met Citroën Matrix LED-koplampen. Daarmee kun je altijd met grootlicht rijden zodra het schemerig wordt, zonder andere weggebruikers te verblinden. Elke koplamp bevat twintig afzonderlijke leds die automatisch aan- of uitgaan afhankelijk van het verkeer. Zo past de lichtbundel zich continu aan voor optimaal zicht zonder hinder voor anderen. Het geavanceerde Matrix LED-systeem herkent bovendien verkeersborden en dimt automatisch het licht op die plekken, zodat je niet verblind wordt door reflectie.


MEEST RUIME C‑SUV ACHTERIN, ONTWORPEN VOOR GEZINNEN

Helemaal in lijn met het Citroën DNA is de nieuwe C5 Aircross ontworpen om lange reizen met het gezin comfortabeler en eenvoudiger te maken. Dankzij de royale wielbasis van 2,78 meter biedt hij een interieur dat de maatstaf vormt in het segment – en duidelijk ruimer is dan zijn voorganger. Vooral achterin is dat goed merkbaar: de knieruimte is gelijk aan die van de C5 X en 51 mm groter dan bij de vorige generatie. Ook langere passagiers zitten prettig, met 68 mm meer hoofdruimte op de tweede rij dan voorheen. De rugleuningen zijn verstelbaar tussen 21° en 33°, wat bijdraagt aan het gevoel van reizen in comfortklasse.

Een nieuwe voorziening bij deze tweede generatie is de centrale armsteun met twee bekerhouders en twee sleuven voor smartphones. Opladen kan via twee USB-C-aansluitingen achter op de middenconsole, waar ook een 12V-aansluiting zit. Voorin zijn er nog eens twee USB-C-poorten en een 12V-aansluiting en in de bagageruimte zit een derde 12V-poort.

Het interieur profiteert bovendien van het licht dat binnenvalt via het grote panoramische glazen dak (1.069 x 720 mm). De voorzijde van het dak is elektrisch te openen voor ventilatie en een gevoel van ruimte. Een elektrisch bedienbaar zonnescherm kan het hele dak afdekken.

Dankzij het efficiënte ontwerp en het multi-energyconcept van het STLA Medium-platform van Stellantis biedt de nieuwe C5 Aircross een van de grootste bagageruimtes in zijn segment – ongeacht de aandrijving. Met de achterbank rechtop is er 565 dm³ beschikbaar (651 liter gemeten met water), en met neergeklapte bank loopt dat op tot 1.668 dm³. Dat er in de Plug-in HYBRID- en elektrische varianten geen bagageruimte verloren gaat, is een voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Door de neerklapbare rugleuningen in de verhouding 40/20/40 is het laadvolume flexibel aan te passen. De bagageafdekking bestaat uit twee delen, zodat de kofferruimte altijd goed toegankelijk is. De C5 Aircross kan bovendien worden uitgerust met een elektrisch bedienbare achterklep met handsfree opening en sluiting.

De bagagevloer heeft een extra opbergvak van 75 dm³ en is in twee hoogtes instelbaar. Extra opbergruimte – in totaal bijna 40 liter, een record in dit segment – is verspreid over het hele interieur: van het grote dashboardkastje voorin, waar een fles van 1,5 liter in past, tot de deurvakken achterin en het royale compartiment onder de middenconsole.


3 – TECHNOLOGIE VOOR EXTRA GEMOEDSRUST

De technologieën aan boord van de nieuwe Citroën C5 Aircross omvatten ook rij- en parkeerhulpsystemen van de nieuwste generatie – op het hoogste niveau van Citroëns expertise. Zo biedt het Pack Drive Assist 2.0 een uitzonderlijk niveau van rijcomfort en veiligheid, met als hoogtepunt autonoom rijden op niveau 2. Het pakket omvat onder andere:

  • Semi-automatisch van rijstrook wisselen: deze functie is beschikbaar vanaf 70 km/u op snelwegen en wisselt automatisch van rijstrook nadat is gecontroleerd of er geen obstakels zijn. De bestuurder hoeft alleen op de OK-knop op het stuurwiel te drukken om te bevestigen.
  • Rear Traffic Alert: bij het inschakelen van de achteruitrijversnelling waarschuwt dit systeem voor naderende obstakels – zoals voetgangers, fietsers, auto’s, vrachtwagens of motoren – in de dodehoekzones achter de auto. Hiervoor wordt radartechnologie onder een hoek gebruikt.
  • Bestuurdersbewakingscamera: een camera houdt continu de ogen van de bestuurder in de gaten, terwijl een andere camera het traject van de auto controleert, vooral bij onbedoelde afwijkingen. Bij risico klinkt er een geluidssignaal en verschijnt er een waarschuwing in beeld.
  • Uitgebreide dodehoekdetectie: dit systeem gebruikt radar met een bereik tot 75 meter in plaats van de gebruikelijke ultrasone sensoren, die slechts tot enkele meters reiken.

VisioPark of VisioPark 360°, afhankelijk van het uitrustingsniveau. VisioPark bestaat uit een camera die wordt geactiveerd zodra de achteruit wordt ingeschakeld, in combinatie met acht parkeersensoren. Op het centrale scherm verschijnt dan een beeld van de situatie achter de auto, met keuze uit drie weergavemodi: normaal met hulplijnen, een panoramisch 180°-beeld of een gereconstrueerd bovenaanzicht. VisioPark 360° combineert vier camera’s en acht parkeersensoren en geeft een volledig 360°-beeld van de directe omgeving van de auto.


MOTORISERING: GROTER BEREIK VOOR MEER VRIJHEID

Het gevarieerde motorenaanbod van de nieuwe C5 Aircross weerspiegelt Citroëns multi-energie-strategie. Die sluit aan op de uiteenlopende wensen en gebruikspatronen van Europese klanten, biedt maximale keuzevrijheid en ondersteunt ieders overstap naar elektrificatie in eigen tempo.


C5 Aircross HYBRID 145 Automatic: de eerste stap naar elektrificatie

De HYBRID 48V-technologie biedt veel gebruiksgemak – zonder opladen, met een royale actieradius van meer dan 950 km (WLTP) – én de mogelijkheid om de CO₂-uitstoot, het brandstofverbruik en daarmee ook de gebruikskosten te verlagen. In stadsverkeer rijdt de nieuwe C5 Aircross HYBRID 145 tot 50% van de tijd volledig elektrisch.

De technologie combineert een nieuwe generatie 1.2-liter turbomotor met 100 kW (136 pk), speciaal ontwikkeld voor hybride aandrijving, met een permanente magneetsynchroon elektromotor van 9 kW (12 pk – piekvermogen 21 kW (28 pk)), gevoed door een 0,9 kWh-batterij onder de bestuurdersstoel. De elektromotor is direct geïntegreerd in de nieuwe zestraps eDCS-automaat met dubbele koppeling.

Het samenspel tussen de motoren verloopt automatisch en onmerkbaar. Bij lage snelheden ondersteunt de elektromotor de benzinemotor. Bij constante snelheden werken beide motoren samen om het verbruik te optimaliseren. In stadsverkeer en bij manoeuvreren rijdt de C5 Aircross HYBRID 145 elektrisch mits de batterij voldoende is opgeladen. Opladen gaat automatisch tijdens het afremmen.

Dankzij deze eigenschappen ligt het brandstofverbruik van de nieuwe C5 Aircross HYBRID 145 zo’n 15% lager dan dat van een benzinemodel zonder hybridetechniek. Vergeleken met de vorige generatie C5 Aircross is het verbruik – mede door de verbeterde aerodynamica – nog eens 4% lager.

C5 Aircross HYBRID Rechargeable 195 Automatic: grotere actieradius, elektrisch en hybride
De oplaadbare hybridetechnologie tilt de nieuwe C5 Aircross naar een hoger niveau en maakt hem tot een maatstaf in zijn segment als het gaat om gebruiksgemak. Hij biedt gemiddeld 86 km elektrische actieradius* – 33% meer dan zijn voorganger – en in stadsverkeer zelfs meer dan 100 km! Dankzij de grote brandstoftank van 55 liter – een toename van 28% – bedraagt de totale actieradius op de snelweg tot 650 km.

De Plug-in HYBRID-technologie van de nieuwe C5 Aircross combineert een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 110 kW (150 pk) met een elektromotor van 92 kW (125 pk), gevoed door een 21 kWh-batterij onder de vloer in het midden van de auto. Samen leveren ze een systeemvermogen van 143 kW (195 pk). De elektromotor is geïntegreerd in de zeventraps eDCS-automaat met dubbele koppeling.

Afhankelijk van de rijsituatie en de gekozen rijmodus kunnen de twee motoren afzonderlijk of samen werken. De bestuurder heeft keuze uit drie rijmodi: HYBRID – de standaardstand – die beide motoren automatisch aanstuurt en de auto zo veel mogelijk elektrisch laat rijden om brandstofverbruik en uitstoot te beperken; Electric, voor volledig elektrisch rijden zolang de batterij dit toelaat, tot 135 km/u; en Sport, waarbij de elektromotor de benzinemotor ondersteunt voor maximale prestaties, met specifieke afstellingen voor gaspedaalrespons, transmissie en stuurinrichting.

De nieuwe Citroën C5 Aircross HYBRID Rechargeable 195 biedt het beste van twee werelden: actieradius en prestaties voor zorgeloze lange ritten én lokaal emissievrije mobiliteit in het dagelijks leven. Dankzij meer dan 100 km elektrische actieradius in de stad is dagelijks opladen voor veel gebruikers niet nodig. Via een 7,4 kW-laadpunt is de batterij in 2 uur en 55 minuten volgeladen.

Citroën ë-C5 Aircross: tot 680 km actieradius
Dankzij de flexibiliteit van het STLA Medium-platform kan Citroën een reeks volledig elektrische aandrijflijnen aanbieden. Die sluiten aan op de uiteenlopende behoeften van Europese klanten, op het gebied van zowel prestaties als actieradius, laadsnelheid en kosten in aanschaf en gebruik. De nieuwe ë-C5 Aircross is verkrijgbaar met twee 100% elektrische aandrijflijnen:

  • 210 Standard Range: een goed uitgebalanceerde en toegankelijke versie, met een elektromotor van 157 kW (210 pk) en een 73 kWh-batterij, goed voor 520 km actieradius*.
  • 230 High Range: gericht op lange afstanden, met een indrukwekkende actieradius van 680 km*, een elektromotor van 170 kW (230 pk) en een batterij van 97 kWh.

De bestuurder heeft keuze uit drie rijmodi. Normal is de standaardmodus, waarbij vermogen en koppel beperkt zijn zolang het gaspedaal tot 70% wordt ingedrukt; daarboven is het volledige vermogen beschikbaar. Eco maximaliseert de actieradius door de werking van verwarming en airconditioning te beperken en het motorvermogen te reduceren – al is ook hier alles indien nodig beschikbaar via een kick-down. Sport levert continu 100% vermogen en koppel, met specifieke afstellingen voor gaspedaal, stuurgedrag en transmissie voor maximale prestaties.

Het regeneratieve remsysteem werkt in drie standen en benut de bewegingsenergie van de auto om de batterij op te laden. Met de schakelpeddels achter het stuur zijn drie vertragingsniveaus te kiezen: -0,6 m/s², -1,2 m/s² of -1,8 m/s². Hoe hoger de vertraging, hoe groter de energieterugwinning. Bij de twee hoogste standen gaan automatisch de remlichten aan.

De Citroën ë-C5 Aircross kan worden uitgerust met een warmtepomp die zorgt voor een aangename temperatuur in het interieur, terwijl die aanzienlijk minder energie verbruikt dan een traditioneel verwarmingssysteem. Zo levert het gebruik van de warmtepomp bij temperaturen onder het vriespunt een actieradiuswinst op van 25 km. De ë-C5 Aircross beschikt daarnaast over verwarmbare stoelen en een verwarmd stuurwiel – voor optimaal comfort, met een minimale impact op het energieverbruik.

Het connected navigatiesysteem van de C5 Aircross bevat een tripplanner die de meest efficiënte route uitstippelt naar de gewenste bestemming, op basis van meerdere factoren die in real time worden bijgewerkt: afstand, laadstatus van de batterij bij vertrek (SOC), snelheidslimieten, wegtype, hoogteverschillen, verkeer, beschikbare laadpunten, enzovoort. Het systeem houdt automatisch rekening met benodigde laadmomenten onderweg en stelt de krachtigste beschikbare laadpunten voor om de reistijd te optimaliseren.

De Citroën ë-C5 Aircross biedt uitstekende laadprestaties in zijn segment en is ontworpen voor maximaal gebruiksgemak. Standaard is hij uitgerust met een 11 kW-boordlader. Vanaf 2026 is optioneel ook een 22 kW-boordlader met bidirectionele laadfunctie beschikbaar – voor ultrasnel AC-laden waarmee tot 160 km actieradius kan worden geladen in slechts tien minuten. De laadtijden tussen 20% en 80% zijn met de standaard 11 kW-boordlader:

  • Citroën ë-C5 Aircross 210: 6 uur en 45 minuten via een 7,4 kW-laadpunt, 4 uur en 30 minuten via een 11 kW-laadpunt, 30 minuten via een 160 kW DC-snellader.
  • Citroën ë-C5 Aircross 230: 8 uur en 55 minuten via een 7,4 kW-laadpunt, 6 uur en 30 minuten een 11 kW-laadpunt, 27 minuten via een 160 kW DC-snellader.

Vanaf 2026 kunnen uitvoeringen van de ë-C5 Aircross met een 11 of 22 kW-boordlader met bidirectionele laadfunctie gebruikmaken van V2L-technologie (Vehicle-to-Load). Daarmee kan de auto stroom leveren aan externe apparaten en verandert hij in een mobiele stroombron. V2L is ideaal in situaties waarin geen vaste stroomvoorziening voorhanden is – zoals tijdens een trip of bij buitenactiviteiten. Denk aan het opladen van een elektrische fiets, het aansluiten van een laptop, of zelfs het voeden van een kleine koelkast tijdens een picknick…


DE NIEUWE C5 AIRCROSS: DE KWALITEIT VAN ‘MADE IN FRANCE’

De nieuwe C5 Aircross is volledig in Frankrijk ontworpen en ontwikkeld en wordt geassembleerd in de historische Citroën-fabriek in Rennes (Bretagne). Met het oog op duurzaamheid en het verkleinen van de ecologische voetafdruk is de stoelbekleding gemaakt van gerecyclede stoffen.
Opvallend detail: het doorzichtige kunststof in de opbergvakken van de portieren en middenconsole bevat 20% wijndruivenstokken – afkomstig van biologische wijngaarden in Bourgogne. Deze wijnstokken worden normaal gesproken verbrand na de oogst. De nieuwe Citroën C5 Aircross is de eerste auto ter wereld waarin wijnstokken in het ontwerp zijn verwerkt. In totaal bevat het model 47 kg kunststof van gerecycled of biogebaseerd materiaal, 160 kg aan gerecyclede metalen onderdelen en 20% gerecycled rubber in de banden. Er wordt geen leer gebruikt en het gebruik van chroom is tot een minimum beperkt.

Een ander voorbeeld van Franse vakkennis is het batterijpakket van 97. Dit wordt geproduceerd in de ACC-gigafabriek in Douvrin. De batterijen van 73 en 97 kWh worden direct in de fabriek in Rennes geassembleerd. De elektrische aandrijfmodule (EDM) is ontworpen en geproduceerd in Frankrijk (Trémery) door de joint-venture NPE. De elektromotor is een permanente magneetsynchroonmotor, geproduceerd door de joint-venture STL-NIDEC, eveneens in Trémery. Deze nieuwe motorgeneratie levert meer vermogen en een hoger rendement. Tot slot wordt de omvormer – die tussen de batterij en elektromotor zit – geproduceerd door Stellantis in Valenciennes.

Prijs vanaf € nog niet bekend

Privé-lease € nog niet bekend