02 mei 2020

De Dashcam: Do's & Don'ts

Aan de opmars van de dashcam lijkt maar geen einde te komen. In Nederland alleen al zijn er honderdduizenden op de weg. De één gebruikt hem om een fantastische rit nog eens te kunnen beleven, de ander om in het geval van een ongeluk bewijsmateriaal bij de hand te hebben. Maar wat de reden ook is: voor het gebruik van dashcams zijn er belangrijke do’s & dont’s. Vooral op het gebied van veiligheid. Citroën biedt met de innovatieve, geïntegreerde Connected Cam de perfecte oplossing.

vergroten

Aan de opmars van de dashcam lijkt maar geen einde te komen. In Nederland alleen al zijn er honderdduizenden op de weg. De één gebruikt hem om een fantastische rit nog eens te kunnen beleven, de ander om in het geval van een ongeluk bewijsmateriaal bij de hand te hebben. Maar wat de reden ook is: voor het gebruik van dashcams zijn er belangrijke do’s & dont’s. Vooral op het gebied van veiligheid. Citroën biedt met de innovatieve, geïntegreerde Connected Cam de perfecte oplossing.

Wat is een dashcam nou eigenlijk?

Een dashcam is een samentrekking van dashboard en camera. Ofwel: de dashcam is een dashboardcamera. Hij wordt op de voorruit bevestigd (meestal met een zuignap) en kan vervolgens een rit vastleggen vanuit het perspectief van de bestuurder. Dashcams zijn ideaal voor het registreren van trips, maar ook om eventuele ongevallen vast te leggen. Maar wat mag wel en wat niet? En is het gebruik van een dashcam wel veilig?

Mag je in Nederland filmen met een dashcam?                                                                                    

Dat mag op de openbare weg. Dit valt namelijk onder de vrije nieuwsgaring. Dat betekent dat op de openbare weg iedereen mag worden gefilmd. Maar let op: zodra je de beelden gaat publiceren op een site of via social media, kun je te maken krijgen met privacywetgeving. Vooral als er mensen of persoonsgegevens (bv een kentekenplaat) duidelijk in beeld komen. Webcambeelden kunnen daarmee onderworpen zijn aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). En als het gaat om gebruik bij ongeval of schade: het is aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs.

Hoe zit het in het buitenland?                                                                                                                            

Nu wordt het lastiger. Om te beginnen zijn er landen waar het gebruik van een dashcam simpelweg is verboden: Oostenrijk, Luxemburg en Portugal. Veel dashcams geven ook flitsers door. Datmag weer niet in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en de Baltische staten. Daar komt nog eens bij dat er in verschillende landen verschillende regels gelden als het gaat om privacy en het gebruik van dashcambeelden als bewijs bij ongeval of schade. Check voorafgaand aan een reis dus altijd de wetgeving van het desbetreffende land.

Rondvliegend projectiel                                                                                                                                       

Bij het gebruik van een dashcam zijn er ook praktische zaken waar je op moet letten. En veel belangrijker: bij een onjuist gebruik kan een dashcam gevaarlijk zijn, terwijl veel mensen hem juist gebruiken voor extra veiligheid. Onderweg is het belangrijk dat je je niet te veel laat afleiden door (de bediening van) de dashcam. Afleiding kan gevaar veroorzaken. Om te beginnen mag de camera zich niet in het directe blikveld van de bestuurder bevinden. Het kan pas echt gevaarlijk worden bij een ongeval. Als een dashcam bij een botsing losraakt, kan hij zich ontpoppen tot een rondvliegend projectiel. Helemaal als de camera niet op de juiste wijze is gemonteerd. Andere praktische punten: maak gebruik van een geheugenkaart met een ruime opslagcapaciteit. En let op, zeker bij een geparkeerde auto met ingeschakelde dashcam: als de accucapaciteit te laag wordt, stopt de camera met filmen. Losse dashcams worden bij het parkeren trouwens vaak niet opgeborgen, met grote kans op diefstal.

De ConnectedCam van Citroën – het veilige en slimme alternatief                                                              

De Citroën C3 en C5 Aircross SUV zijn leverbaar met een unieke feature: de ConnectedCam. Anders dan bij een losse dashcam is dit een camera die fraai is geïntegreerd in de binnenspiegelbehuizing van de auto. Hij belemmert het zicht van de bestuurder niet en blijft altijd op zijn plek. De ConnectedCam is er voor de veiligheid: hij komt automatisch in actie bij een ongeval of aanrijding: zodra sensoren van de assistentiesystemen een dergelijke situatie herkennen, filmt de ConnectedCam volautomatisch alles wat er gebeurt: van 30 seconden voor de aanrijding tot en met één minuut erna. De C3 en C5 Aircross SUV slaan deze beelden (full HD én groothoek) automatisch op. Vervolgens kunnen ze van pas komen bij de afwikkeling van de schade door de verzekeraar. Bovendien is de ConnectedCam altijd klaar voor gebruik: hij is onafhankelijk van externe voedingen en opslagcapaciteit.

De extra’s van de ConnectedCam                                                                                                                        

Hoewel veiligheid de primaire functie van de ConnectedCam is, biedt hij een aantal handige extra’s. Zo is het mogelijk om met een druk op de knop een foto of een video te maken. Via de ConnectedCam-app zijn deze beelden direct op de telefoon op te slaan en/of te delen op social media. En de geolocatiefunctie maakt het eenvoudig om de geparkeerde auto te lokaliseren. De app wijst indien nodig zelfs de weg terug naar de auto – heel handig op een nieuwe of onbekende bestemming. En dat is typisch Citroën ConnectedCam: hij ziet niets over het hoofd.

 

Wilt u hier nou graag meer informatie over, voor uw eigen of toekomstige auto? Neem gerust contact met ons op of kom even langs bij ons in de showroom!